Rozhovor pre imunita.online: Nutricionistka o FODMAP diéte

Rozhovor: Nutricionistka o FODMAP diéte

Nutricionistka Ivana Kachútová

Na FODMAP diétu sme sa opýtali aj nutricionistky Ivany Kachútovej, MSc, ktorá svoje vzdelanie získala absolvovaním štúdia vedy o výžive na Viedenskej univerzite v Rakúsku. Aktuálne sa venuje výskumu výživy človeka na Ústave hygieny Lekárskej fakulty Univerzity Komenského ako doktorandka aj ako odborná zamestnankyňa vo vede a výskume. Spolupracuje na viacerých celoslovenských projektoch a štúdiách, pričom je garantkou za výživu v projekte Chuť žiť. Okrem výživového poradenstva v Ambulancii klinickej výživy a na klinike Medante v Bratislave vedie semináre o výžive a venuje sa vedeckej i populárno-náučnej publicistike v oblasti výživy.

Je spoluautorkou kníh: Sendviče na zdravie (2016), Bežec a lyžica (2017) a (Za)chráňte svoje črevo (2017). Aktuálne rozbieha svoju vlastnú online poradňu, o ktorej sa dozviete viac na pripravovanej stránke www.nutricionistka.sk

Imunita.online: Komu by ste odporúčali stravovať sa podľa princípov LOW FODMAP diéty?

Ivana Kachútová: Stravovanie s nízkym obsahom sacharidov typu FODMAP je funkčným riešením pre všetkých, ktorých trápia nešpecifické poruchy trávenia, ako je napríklad syndróm dráždivého čreva, a pre ktorých môže byť úprava stravy riešením ako sa zbaviť nepríjemných symptómov.

Vedci už dlhodobo skúmajú súvis medzi vplyvom niektorých potravín na výskyt a intenzitu nepríjemných tráviacich ťažkostí spojených s funkčnými poruchami trávenia ako je najmä časté a obťažujúce nafukovanie, pocity „naliatia“ brucha, bolesti brucha, kŕče, zvukovéfenomény, dlhotrvajúca zápcha a/alebo hnačka. Postupne sa skúmali rôzne hypotézy: „Za všetko je zodpovedný lepok!“, či „Stačí vynechať konzumáciu mlieka!“ Tieto opatrenia však boli u väčšiny pacientov bez výraznejšieho úspechu.

Dlhodobým pozorovaním a opakovaným skúmaním sa zistilo, že tento problém je podstatne zložitejší a že napríklad iba paušálne vynechanie gluténu (lepku) a mlieka problém nevyrieši, práve naopak, môže ho v niektorých situáciách ešte skomplikovať.

Imunita.online: Priblížte nám, ako by mala Low FODMAP diéta vyzerať v praxi?

Ivana Kachútová: Diéta s nízkym obsahom sacharidov typu FODMAP je eliminačná 2 – 6 týždňová diéta, pri ktorej sa vylúčia zo stravy potraviny s veľkým obsahom potenciálne problémových FODMApových skupín sacharidov. Pozor, nejde o nízkosacharidovú diétu. V strave sú aj počas eliminačnej fázy prítomné sacharidy v odporúčanom dennom množstve, avšak pochádzajú zo zdrojov, ktoré neobsahujú problémové sacharidy typu FODMAP alebo ich obsahujú len v minimálnom množstve.

Cieľom diéty je zistiť, ktoré sacharidy typu FODMAP zhoršujú tráviace ťažkosti a následne obmedziť ich príjem na tolerované množstvo – prípadne ich podľa potreby úplne vylúčiť zo stravy.

Imunita.online: Prečo sacharidy typu FODMAP spôsobujú tráviace ťažkosti?

Ivana Kachútová: „FODMAP sú veľmi malé molekuly, ktoré tráviaca sústava mnohých ľudí nedokáže dostatočne rozložiť a stráviť. Keď sa tieto FODMAPové sacharidy dostanú do tenkého čreva, tak sa v ňom zvýši objem vody, čo u ľudí, ktorí majú rýchlu peristaltiku môže spôsobiť hnačky a u ľudí, ktorý majú pomalšiu peristaltiku to môže vyvolať pocit, ako keby ste mali balón naplnený vodou priamo vo vašich črevách. Okrem toho to mení zastúpenie črevných baktérií – črevnú mikrobiotu, čo môže spôsobovať chronický zápal sliznice a nadmernú tvorbu plynov.

Z tenkého čreva sa sacharidy typu FODMAP presunú ďalej do hrubého čreva, kde sú ako fastfood pre mikróby, ktoré v ňom žijú. Mikróby ich dokážu rozložiť a získavajú z nich energiu potrebnú pre svoj život. Avšak tvoria pri tom odpadové látky – plyny, ktorý môžu spôsobiť pnutie v hrubom čreve a tým podráždia enterický nervový systém = nervové bunky na povrchu čriev, čo následne vyvolá bolesti a kŕče.

Imunita.online: Má tento spôsob stravovania aj nejaké nevýhody?

Ivana Kachútová:  „Má, a to obrovské. LOW FODMAP diéta patrí medzi eliminačné diéty, kedy sa zo stravy vylúčia všetky potenciálne dráždivé potraviny. Vieme, že sacharidy typu FODMAP sa bežne vyskytujú v potravinách ako napríklad v pšenici, raži, jablkách, hruškách, cibuli, cesnaku, mede, strukovinách, kešu orechoch a mnohých ďalších, ktoré väčšina ľudí konzumuje denne a v pomerne veľkom množstve.

Nie všetky skupiny týchto sacharidov sú však pre každého problematické. Práve naopak, sacharidy typu FODMAP majú pre zdravie človeka dôležité prebiotické vlastnosti, čo znamená, že sú potravou pre črevné mikróby (aj pre prospešné črevné baktérie, ktorých rast chceme podporiť!) a taktiež je väčšina potravín, ktoré sú zdrojom sacharidov typu FODMAP aj výborným zdrojom vlákniny – a ako vieme, bez vlákniny nie je možné byť dlhodobo zdravý.

Riešením teda nie je doživotne nejesť všetky potraviny obsahujúce sacharidy typu FODMAP, ale:

1. identifikovať konkrétne problémové sacharidy
2. identifikovať konkrétne problémové potraviny
3. zistiť individuálne tolerované množstvo problémových potravín, ktoré po konzumácii človeku ešte nevyvolá tráviace problémy

Cieľom LOW FODMAP diéty je zredukovať výskyt tráviacich ťažkostí a dostať tak trávenie opäť pod kontrolu. Toto môže u jedného trvať dva týždne a u druhého šesť týždňov, pričom sa neodporúča dodržiavať akúkoľvek striktnú eliminačnú diétu dlhšie ako 12 týždňov, pretože sú s tým spojené riziká ako je:

  • riziko nutrične nevyváženej stravy
  • vplyv na zloženie a funkciu črevného mikrobiómu
  • narušenie vzťahu k jedlu 
  • psychická úzkosť a mylná domnienka, že jedlo je príčinou všetkých tráviacich ťažkostí

FODMAP diéta rozhodne nie je diéta pre všetkých a za každých okolností. Ak si myslíte, že by vám mohla pomôcť, nájdite si nutričného poradcu špecializovaného na poruchy trávenia, ktorý vás bude sprevádzať nielen eliminačnou fázou FODMAP diéty, ale aj postupným testovaním a nastavením výsledného personalizovaného stravovania, ktoré je možno dodržiavať bez spomínaných rizík a to dlhodobo.

Imunita.online: Aké sú skúsenosti Vás a Vašich klientov s týmto typom stravovania?

Ivana Kachútová: „Študovaniu a práci s FODMAP konceptom sa venujem v spolupráci s Ambulanciu klinickej výživy už od roku 2015. Za ten čas sme mali možnosť overiť si funkčnosť FODMAP konceptu u množstva klientov. Zažili sme prípady, kedy sa nám klienti doslova zmenili pred očami.

Nezabudnem na jedného milého pána na dôchodku, ktorého dlhodobo trápili tráviace ťažkosti spojené so syndrómom dráždivého čreva – a to najmä silné hnačky a nafukovanie. Absolvoval množstvo vyšetrení, lekári ho dôkladne pozreli zhora-zdola, avšak príčinu jeho problémov nenašli. Preto bolo naše rozhodnutie vyskúšať FODMAP koncept jednoznačné.Nafukovanie, hnačky a s nimi spojené kŕče ho trápili každodenne. A to až tak, že sa bál odísť čo i len na hodinu z domu, pretože mal obrovský stres z toho, či stihne vonku dobehnúť na toaletu. Už po pár týždňoch na eliminačnej fáze nášho FODMAP konceptu k nám prišiel na kontrolu ako úplne iný človek. Už ho viac netrápilo jeho trávenie. Nadšene nám rozprával o tom, ako si užíva dôchodok a najmä svoje vnúčatá, ktoré bráva do kina či na ihrisko a to bez strachu, či tam bude toaleta, pretože ho už viac hnačky netrápia. Postupne sme spolu absolvovali celý FODMAP koncept – od eliminačnej fázy cez testovanie všetkých skupín FODMAPových sacharidov, nasadili sme podporné doplnky výživy a kvalitné probiotiká, identifikovali sme spolu aj ďalšie faktory životného štýlu vplývajúce na jeho tráviace ťažkosti až sme nakoniec nastavili výsledné stravovanie prispôsobené na mieru.

Imunita.online: Mohli by ste našim čitateľom dať nejaký tip na recept vhodný pri LOW FODMAP diéte?

Ivana Kachútová: V roku 2017 sme spolu s MUDr. Igorom Bukovským, PhD. s lekárom z Ambulancie klinickej výživy a Mgr. Petrou Gálisovou vydali dvojknihu (Za)chráňte svoje črevo/ Protiprdkavá kuchárska kniha. V prvej časti knihy – (Za)chráňte svoje črevo lekár Igor Bukovský dopodrobna, ale zrozumiteľne a pútavo vysvetľuje, ako funguje naše trávenie a čo všetko sa v ňom môže pokaziť spolu s odporúčaniami, ako si (za)chrániť svoje črevo. Druhá časť knihy – Protiprdkavá kuchárska kniha je spojenie teórie s praxou. Ide o prvú slovenskú LOW FODMAP kuchárku s 80 receptami na každý chod dňa a s výbornými dezertami, ktoré zvládnu aj začiatočníci. Všetky recepty v nej sú vhodné aj počas eliminačnej fázy FODMAP konceptu, pričom sme ich všetky viackrát navarili ochutnali a chuťovo doladili do dokonalosti 🙂 Výhodou našej kuchárskej knihy je, že používame len bežne a celoročne dostupné potraviny, ktoré zoženiete na vidieku aj vo veľkomeste a príprava našich receptov vám zaberie len minimum času.

Ďalšie informácie o knihe nájdete tu.

Celý článok nájdete tu

%d blogerom sa páči toto: